Garanti

Garanti Garanti

Vores garanti omfatter*

Garantien gælder udelukkende for produkter, der, når garantien gøres gældende, befinder sig i Danmark.

 

*Garantien gælder for ordre bestilt efter 1/1-2018 – Ordre før denne dato dækkes af garantien givet ved ordre – Se din ordrebekræftelse.

Vinduer og døre i Træ, Træ/alu og PVC/Plast

10 års garanti på vinduer og døre leveret i Danmark*.

*Garantiperioden for Yale Doorman er 2 år.

Termoruder

Termoruder er dækket efter betingelserne og bedømmelseskravene i
”Glasindustriens garanti mod visuelle fejl mellem glassene” som er 5 års garanti mod punkteringer.

Læs mere her

 

Termisk brud/sprængning dækkes ikke af garantien.

Læs mere her om termisk brud

 

Læs hvad "Glasfakta"

skriver om Termisk brud/sprængning.

Læs mere her om termisk brud

 

Forudsætninger for garanti

For at vores 10 års garanti kan gøre sig gældende, skal nedenstående forudsætninger være opfyldt:

 

  • Elementerne skal være monteret korrekt.
  • Elementerne skal vedligeholdes normalt – det vil sige at overfladebehandlingen løbende vedligeholdes i forbindelse med skader og nedbrydning af maling. Bevægelige dele skal smøre årligt.
    Se hvordan du vedligeholder dine vinduer og døre her
  • Alle vores garantier er gældende i Danmark eksklusiv Grønland og Færøerne.
GarantiGaranti

Opbevaring

Vær opmærksom på at plastikfolien kun er en transportbeskyttelse, og SKAL fjernes efter levering for at opretholde en gyldig garanti.

 

Vinduer og døre skal opbevares korrekt, indtil de monteres, ellers bortfalder produktgarantien. Alle elementer skal beskyttes på betryggende måde mod fugt (regn og sne), direkte sollys, tilsmudsning og anden overlast.

 

Elementerne opbevares bedst indendørs eller under tag på et plant underlag. Ved opbevaring af elementerne udendørs, må det kun foregå i et kortere tidsrum, og de skal placeres på et plant underlag. Pallernes top og sider skal overdækkes med vandtætte presenninger, der er fastgjort forsvarligt af hensyn til blæsevejr, og luft skal kunne cirkulere under pallen.

 

Bemærk: Emballagen fra fabrikken er kun beregnet til at beskytte elementerne under transporten fra fabrik til modtager - den er ikke egnet som afdækning i længere tid.

 

Produktskader som er opstået pga. ukorrekt opbevaring dækkes ikke af produktgarantien.

 

OpbevaringOpbevaring
Termisk brudTermisk brud

Termisk brud/sprængning

Hvis du oplever, at vinduesglasset får en revne/revner, som starter fra kanten af ruden, og spekulerer på hvordan dette kunne ske, kan en af forklaringerne være et termisk brud, også benævnt som en termisk sprængning.

 

Termiske brud/sprængninger kan ske når der opstår temperaturforskelle på forskellige zoner på rudens flade, og at der dermed opstår trækspændinger i glasset. Den kritisk grænse for de forskellige glastyper og kvaliteter, varierer meget og kan starte fra 40 – 50 grader C.

 

Nedenstående øger risikoen for termisk brud

  • Hvor udhæng giver delvis skygge på glasfacaden
  • Hvor påklæbet folie dækker dele af glasfladen
  • Hvor gardiner, persienner og lign. er monteret tæt op mod glasfladen.
  • Hvor puder og møbler er placeret helt tæt på glasfladen.
  • Hvor varmekiler som brændeovne og gasvarmere er placeret tæt ved glasfladen.

 

Termiske brud under alle former er ikke dækket af vores garanti.

Vedligehold

Her kan du downloade vores detaljerede vejledninger til vedligehold af dine nye vinduer eller døre. Der er forskel på, hvordan du skal vedligeholde dine elementer alt efter om, de er i træ, træ/alu eller plast. Derfor skal du vælge den vejledning, der passer til dit vindue eller dør.

VedligeholdVedligehold

Garantibetingelser

1.

Såfremt De inden for garantiperioden beregnet fra produktionstidspunktet, dog senest 3 måneder efter at manglerne er opdaget, reklamerer over fabrika­tionsfejl og/eller materialefejl, giver garantien Dem de rettigheder over garantigiveren, som fremgår af pkt. 2. Om nødvendigt påhviler det Dem at doku­mentere produktets leveringstidspunkt.

2.

Såfremt fabrikationsfejlen og/eller materialefejlen kan afhjælpes på forsvarlig vis ved en reparation/delvis udskiftning, vil garan­tigiveren vælge denne løsning. Reparationen/den delvise udskiftning sker i dette tilfælde uden beregning. Såfremt der berettiget reklameres over fabrika­tionsfejl og/eller materialefejl inden for den i pkt. 1 nævnte tidsperiode, forpligter garantigiveren sig til uden beregning at levere et nyt produkt. Garantigiveren dækker dog ikke garantiomkostninger ved afmon­tering af det gamle produkt samt montering af det nye produkt, ligesom eventuelt følgearbejde i forbindelse med udskiftning af produktet heller ikke er omfattet af denne garanti. 

 

Hvis produktet på reklamationstidspunktet ikke længere er i produktion, er garantigiveren berettiget til i stedet at levere et andet tilsvarende produkt. 

3.

Nærværende garanti omfatter ikke fabrikationsfejl og/eller materialefejl ved termoruder. I sådanne tilfælde gælder imidlertid termorudefabrikantens garanti, hvortil der henvises Visuelle kvalitetsafvigelser i termoruder. Læs mere her

 

Nærværende garanti giver Dem ikke yderligere rettigheder end beskrevet i pkt. 2.

4.

Såfremt De ønsker at reklamere over fabrikationsfejl og/eller materialefejl, skal dette ske senest 3 måneder efter, at fejlen er konstateret eller burde være konstateret. Reklamationen skal ske via vores hjemmeside.

5.

Denne garanti kan ikke gøres gældende, hvis de påberåbte fabrikationsfejl og/eller materialefejl skyldes fejlagtig montage, brug af ekspanderende skum, manglende eller utilstrækkelig vedligeholdelse eller forkert betjening. Såfremt udvendige døre og vinduer leveres umalede vil garantien ikke kunne gøres gældende. 

 

Hvad angår trævinduer og trædøre, der er overfladebehandlet fra fabrikkens side, henledes opmærksomheden især på vedlige­holdelsesvejledningen samt beskrivelsen ”Forventet udfald af industrielt overfladebehandlede træelement­er (Bilag 14 i VinduesIndustriens Tekniske Bestemmel­ser).

6.

Garanti og reklamationsretten omfatter ikke: Almindelig efterhjælp såsom justering af hængsler og rammer, finpudsning og små oprifter i træet, udtræk fra knaster, opkogning eller bobler i malingen. Indtrængen af vand i bunden af stalddøre og indadgående døre mellem dørramme og dørtrin ved montering på udsatte steder. Specielle nedbørsforhold og vindforhold er heller ikke omfattet af reklamationsretten og garantien.

7.

De kan ikke under nærværende garanti påberåbe Dem fabrikationsfejl og/eller materialefejl, der skyldes forhold, der er indtrådt, efter at produktet er leveret af garantigiveren.

 

Materialefejl, der eksempelvis kan henføres til fejlagtig opbevaring, transport eller montage af mellemhandler/entreprenør, kan ikke gøres gældende over for garan­tigiveren med henvisning til nærværende garanti.

Garantiperioden for Yale Doorman er 2 år. 

Vær opmærksom på, at produktgarantien kun gælder produktionsfejl og ikke fejl, der er opstået som følge af fx montagefejl af dør eller misligholdelse. Vinduesgrossisten A/S eller Yale kan ikke holdes ansvarlige for eventuelle tab grundet, at Yale Doorman ikke fungerer. Uanset om det er direkte eller indirekte følgeskader. Vinduesgrossisten A/S tester døren og håndtagets funktioner inden døren afsendes fra fabrikken. 

For opsætning af brugerkoder, download af apps og andre funktioner henvises til brugsanvisninger, videoer og andet materiale på https://yalehome.se/dk/. Vinduesgrossisten A/S kan ikke gøres ansvarlig for funktionaliteten af tredjeparts app´s og yder ikke support vedrørende tilknyttede apps, opsætning, Wifi, Bluetooth, software eller anden support på Yale doorman.